The
Apparition Metempsychosis campaign continues, and today
I'm starting to share my WIP. As you know, I work traditionally, and,
for this project, the graphic nuances of manual work matter, as they
bring a more expressive and uneasy feel to the drawing line, which is
more adequate for a horror comic.
As
a rule, I prefer to do my inking over sketches, to preserve the
energy of the initial sketching, but in the first few pages I ended
up doing a more tight drawing while I was finding my footing
style-wise.
For
me, drawing traditionally is faster and more intuitive than digitally
– although I have also done that professionally – ,despite having
to work around certain shortcuts that digital tools offer, such as
textured brushes and perspective aids. In traditional drawing,
everything has to be done the old-fashioned way, with good
practices and intuition, and through skill.
A
campanha de Apparition Metempsychosis continua e hoje
começo partilhas da minha produção. Como é sabido, eu trabalho
tradicionalmente e, para este projecto, as nuances gráficas de um
trabalho manual importam, pois trazem uma sensação mais expressiva
e incerta ao traço, adequada a uma BD de horror.
Por
norma, prefiro fazer a minha arte-final sobre esboços, para
preservar a energia do risco inicial, mas nas primeiras páginas
acabei por fazer um desenho mais elaborado, enquanto estava procurava
o rumo gráfico.
Para
mim, desenhar tradicionalmente é mais rápido e intuitivo do que em
digital – embora também já o tenha feito a nível profissional –,
apesar de ter de se contornar certos atalhos e facilitismos que a
ferramenta digital oferece, como linhas texturadas e apoios de
perspectiva. Em desenho tradicional, tem de ser tudo feito à moda
antiga, com boas práticas e intuição, e através da perícia.








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