18 novembro 2025

Apparition Metempsychosis – Teaser sequences V / Sequências de amostra V

Today, author-publisher Tom Marvelli shared the creative process behind the production of Apparition Metempsyosis. One of the best aspects of creating comics is the collaboration. It's when we surround ourselves with talented people and trust their instincts to bring ideas to life that the real magic happens.

The process begins with quick thumbnails and fragments of dialogue that Tom prepares, which provide a basis for my interpretation in layouts, where I can closely follow his pointers or extrapolate them for greater impact in the scenes. The job of a visual artist is to follow the writer's guidelines and reshape them through our narrative vision, refining the framing and perspectives, the rhythms of the sequence, and the fluidity of the page layout, in order to expand and improve the story taking place.
It’s in the studies, in layouts and sketches, that the narrative and visual issues of the scenes are resolved, paving the way for the more technical part that consists of drawing and inking the page.
Once the drawing is complete, the writer prepares the final script and thinks about the speech bubbles. As a form of visual art, words should exist to amplify the comic, not to repeat it. This synergy – story, art, and emotion – is what makes comics so powerful.



Hoje, o autor-editor Tom Marvelli quis partilhar o processo criativo por detrás da produção de Apparition Metempsychosis.
Um dos melhores aspectos da criação de comics é a colaboração. Ao rodearmo-nos de talentos e confiarmos nos seus instintos para dar vida às ideias é quando a verdadeira magia acontece. O processo começa com breves croquis e fragmentos de diálogos que Tom prepara, os quais dão uma base para a minha interpretação em layouts, nos quais posso seguir de perto as indicações ou extrapolá-las para maior impacto das cenas. O trabalho de um artista visual é pegar nas orientações do escritor e reformulá-las por via da nossa visão narrativa, refinando os enquadramentos e perspetivas, os ritmos da sequencialidade e fluidez da planificação da página, de modo a expandir e melhorar a história que ali acontece.

É nos estudos, em layouts e esboços, que se resolvem os problemas narrativos e visuais das cenas, abrindo caminho a parte mais técnica que consiste no desenhar e finalizar a prancha.
Uma vez que o desenho está fechado, o escritor prepara o guião final e pensa a balonagem. Como modo de arte visual, as palavras devem existir para amplificar a BD, não para repeti-la. Essa sinergia – história, arte e emoção – é o que faz da BD algo tão poderoso.

Sem comentários:

Enviar um comentário

comentários!?