12 julho 2024

CoBrA: Operação Goa – Ler+

The graphic novel CoBrA: Operation Goa was selected among the fifty books that were selected in the National Reading Plan 2027 – 1st semester of 2024! Check out the full list here.

The National Reading Plan (PNL), created in 2006, constituted an institutional response to low levels of literacy in Portugal, particularly among younger generations. To encourage reading and increase global literacy, a new stage of the PNL program for 2017-202
7 was launched in 2017, called PNL2027. Thus, the Ler+ brand was created, which helps with PNL's main objectives: valuing reading and ensuring equal access to books; the titles that are selected by a panel of prominent personalities from the Portuguese cultural world benefit from this brand as a seal of added value, informing readers in bookstores and supporting acquisitions in public and school libraries.
As a result of this strategy, the balance of recent years is clearly positive, with an increase in school libraries and sales in the book
market, where the youth sector maintains strong growth, with comics and manga being the major drivers. Overall, book consumption has grown by 35% since the end of the pandemic, placing Portugal at the Europe’s top, in certain years maintaining continuous growth in contrast to the declines observed in other important European countries.


O álbum CoBrA: Operação Goa foi seleccionado entre os cinquenta álbuns de banda desenhada que constam no Plano Nacional de Leitura 2027 – 1º semestre de 2024! Consulte a lista total aqui.

O
Plano Nacional de Leitura (PNL), criado em 2006, constituiu uma resposta institucional aos baixos níveis de literacia em Portugal, em particular nas gerações mais jovens. Para incentivar à leitura e elevar a literacia global, foi lançada em 2017 uma nova etapa do programa PNL para 2017-2027, designado PNL2027. Assim, foi criada a marca Ler+, que ajuda nos principais objectivos do PNL: valorizar a leitura e assegurar a igualdade no acesso aos livros; os títulos que são seleccionados por um painel de personalidades de relevo do mundo cultural português, beneficiam dessa marca como selo de valor acrescido, informando os leitores nas livrarias e servindo de apoio a aquisições nas bibliotecas públicas e escolares.
C
omo resultado desta estratégia, o balanço dos últimos anos é francamente positivo, notando-se um aumento de bibliotecas escolares e vendas no sector livreiro, em que o sector juvenil mantém um franco crescimento, sendo a BD e Manga os grandes impulsionadores do mercado. No geral, o consumo de livros cresceu 35% desde o fim da pandemia, pondo Portugal no top europeu, em certos anos mantendo um contínuo crescimento em contraste com as descidas observadas noutros países europeus de relevo.

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