The 25th Amadora BD, Portugal’s most prominent comics’ festival, ended
a week ago, marking its quarter century of existence. Although there are aspects
to point out, I found it more accomplished than the previous
event, and despite CNBDI’s lesser presence this year, we had the opening of Amadora’s
Comics Library to applaud.
For my part, I was present at the Galaxy
XXI – The Future of Comics is Now collective exhibit, alongside colleague
Filipe Andrade (although there are plenty more colleagues with work at overseas
markets that could also be present there), and also participated in the Autographs
Session on the first weekend, that dragged for double the expected
time of 2h, because I didn’t want anyone to be “left out,” which is always a
positive and stimulating experience. Thanks, everyone who came by, and especially
to those who bought my books!
O 25º Amadora BD, o mais preponderante festival
português, terminou há uma semana, marcando assim 1/4 de século de vida. Embora
haja ressalvas a apontar, achei-o mais conseguido que o evento
anterior, e apesar do CNBDI ter tido menor presença este ano, há a felicitar a
abertura da Bedeteca da Amadora. Vejam aqui um balanço mais estatístico.
A
título pessoal, pude marcar presença na colectiva Galáxia XXI – O Futuro da Banda
Desenhada é Agora, ao lado do colega Filipe Andrade (embora houvesse
bastantes mais colegas com percurso no mercado estrangeiro que podiam marcar ali
presença), e estive na Sessão de Autógrafos
no fim-de-semana de abertura, que se arrastou para o dobro do tempo previsto de
2h, porque não quis deixar de “atender” ninguém, e que é sempre uma experiência
positiva e estimulante. Obrigado aos que apareceram e, em especial, a quem
comprou edições minhas!
Another of Amadora BD bonus' was,
undoubtedly, meeting one of my favorite authors, Tom Grindberg, who drew the first original comic I ever bought, Daredevil #333 (1994), which I had the
opportunity to ask him to autograph. Tom, aside from working at DC and Marvel –
more notably, in Batman and Superman, or Silver Surfer, Daredevil and Conan – is the official artist of Tarzan and is preparing other projects associated with the world of
Frank Frazetta.
Despite having fewer opportunities to
be with him than expected, for reasons that surpassed me, it was immensely
rewarding to chill out with one of my idols, not only talented, humble and friendly,
but also generous in his time and advices. In addition to having work displayed
in the exhibits "Batman – 75 Years" and "Silver Surfer",
Tom also starred in one of the festival’s most amusing moments, but that’s a
story for another time...
Outro
bónus do ‘Amadora BD foi, sem dúvida, ter conhecido um dos meus autores
favoritos, Tom Grindberg, autor do primeiro
comic original que comprei, Daredevil #333 (1994), que tive a oportunidade de lhe pedir para autografar. O Tom, além do
percurso na Marvel e DC – notavelmente, em Silver
Surfer, Daredevil e Conan, ou Batman e Superman – é o artista oficial de Tarzan e prepara outros
projectos associados ao mundo de Frank Frazetta. Apesar de ter tido menos oportunidades de estar com ele do que esperava, por motivos que me ultrapassaram, foi imensamente recompensador privar com um dos meus ídolos, não só talentoso, humilde e acessível, mas também generoso no seu tempo e conselhos. Além de ter tido trabalhos na mostra "Batman - 75 Anos" e "Surfista Prateado", o Tom protagonizou ainda um dos episódios mais caricatos do festival, mas essa é uma história para outra altura...
Authograph photo/Foto de autografo: Rui Ferreira
Authograph photo/Foto de autografo: Rui Ferreira
Sem comentários:
Enviar um comentário
comentários!?